Thursday, March 10, 2011

Kita adalah manusia...

Bismillahhiwalhamdulillah..



Antara realiti dan khayalan? kita berdiri di tengah-tengah. kadangkala kita terlalu condong ke salah satu. so jaga-jaga agar kita kembali semula ke tengah-tengahnya.

Dalam dakwah juga begitu. Da’i adalah satu part dari manusia. Ia mempunyai perasaan dan naluri yang perlu di jagai. Naluri mad’u perlu di fahami oleh da’i. Naluri mutarabbi perlu diambil kira oleh murabbi. Jika tidak, kita telah mengenepikan sunnatullah.

Begitu juga ketika kita memasuki alam baru. Kita mesti memahami naluri orang lain yang menjadi teman kita. Jika kita selalu dialam khayalan (x alert dgn real situation), hubungan kita tidak akan kekal lama. Hubungan kita akan menjadi kasar, kering dan seperti robot.

Sebagaimana kita tidak mahu program dan ukhuwwah dalam dakwah kita menjadi kering, kasar dan tidak disaluti oleh perasaan manusiawi, maka begitu juga hubungan kekeluargaan/famili. Ia mesti memenuhi sifat yang sama. KERANA KITA ADALAH MANUSIA.

Ketika Nabi saw menangis bila kematian Ibrahim (anak baginda saw dari Mariah), sahabat bertanya dan pelik. Penjelasan Nabi saw mengajar para sahabat bahawa walaupun Baginda telah berada di maqam tinggi di sisi Allah, namum Baginda saw tetap juga seorang manusia.

Siapa yang membaca sirah bagaimana Nabi saw di rumah bersama anak-anak, cucu dan isteri Baginda saw, nescaya akan dapat merasai betapa ‘manusia’nya ar-Rasul saw ini.

Oleh itu, kita harus mengerti bahawa hidup ini memang sepatutnya dipenuhi dengan dakwah dan jihad sepanjang hayat, tahun, minggu, hari dan detik nadi…. TETAPI dalam masa sama da’i juga adalah manusia yang perlu mengisi ruang-ruang yang ada dalam dirinya sebagai manusia, suami, isteri, kawan, anak, ayah dll hubungan manusiawi….

Moga hidup akan menjadikan kita lebih matang dengan dakwah, dan bukannya menjadikan dakwah adalah satu bebanan dan tekanan umpama ikan yang hidup di luar air.

wallahhua'lam.. hanya perkongsian semata2

No comments:

Post a Comment