Sunday, December 9, 2012

Terasa Hati????

~~Dengan Nama ALLAH yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang~~


Saya percaya Allah menghantar virus hati supaya kita recover from it and become a better person. Allah tak jahat. Sebab Dia Maha Baik lah maka Dia bagi kite sakit lalu Dia jugaklah yang ubat. Kita makan hati, kita fikir2 dan justify lalu Allah mudahkan hati kita reda sendiri. Kendian, kita akan lebih tenang dan rasional andai situasi sama hadir semula. What a nice thing.





Tetapi, being one of the sons of adam, syaithon yang dah lama putus asa nak sesatkan kita dengan perkara besar, akan cepat2 lah ambil kesempatan bila tercetusnya sakit hati dan makan hati. Makan hati sebenarnya perkara yg sangat kecil. Small matter je, lapangkanlah dada tu nnt selesai. 

Tapi yg selalu berlaku, especially kat perempuan, tidak semudah itu. Makan hati ni sangat seni, hingga kadang tak terpamer walau pada riak wajah. Padahal wajah kita umpama air di kolah, jika hati tersentuh pasti riak wajah berubah. Namun, yang hairannya bg perempuan, sometimes berbulan2 malah kadang bertahun2 kemudian, barulah kita reveal kpd org berkenaan bahawa kita makan hati dengan dia. Dan kita jadikan sebab makan hati tu lah akhirnya kita tak terima dia atau cara dia, apatah lagi dakwahnya.




Kalau perasan, kes-kes makan hati ni selalu jadi, especially dengan org yg penting untuk kita. Kita tak makan hati dengan pakcik hantar pizza yg dtg sebulan sekali. Kita takkan makan hati dengan pegawai imigresen kat epot walopon dia telah kerek persoal kita mcm kita teroris. Tapi kita selalu makan hati dengan orang yang penting, yang mana Allah kirim cahaya-Nya melalui orang ini. Yang mana melalui dia kita memahami agama Allah ini. Haa, orang macam ini memang selalu kita makan hati bersamanya.



Sebenarnya ada masa kita tak sedar, orang tu actually dihantar Allah khas untuk kita. Kita tak perasan, Allah cipta al qalam lalu telah tulis nama dia untuk hadir bawa kiriman cahaya Allah untuk kita dan akhirat kita. Akan tetapi... Lebih crucial peranan seseorang itu kpd kita dan akhirat kita, lebih riang lah si syaithonirrojim nih main2kan cerita makan hati ulam jiwa antara kita dan org yang Allah hantar nih. Of course lah syaithon ni memang nak kita saling berantakan dan lagi bagus jika kita lupa terus yg kita pernah disayangi Allah melalui hadirnya si dia yang membawakan cahaya Allah buat menerangi akhirat kita. Kan syaithon tak suka kita saling kenal, saling sayang lalu saling mengajak untuk lebih beriman. Rite?


So, para wanita, rentikanlah kes-kes makan hati ni.. Jangan bagi syaithon menang. Dia nak buat kita saling rapuh, saling jauh, saling tikam-menikam, saling mengumpat dan merendahkan, lalu kita akan jadi saling benci dan saling menyalahkan. Bila kita dah tahap saling benci dan menyalahkan, so, tiba masa nnt syaithon cakap, "eh, sori kak, ana berlepas diri dari kejahatan yg akak buat, ana pon tak buat, ukhuwah kami sesama jundi syaithon pon kukuh dan utuh, kami saling membantu menguatkan agar tercapai misi kami, tak mcm akak dan akhawat, syok ana tgk korg eh?"

Nasihat saya,
Kalau si dia sibuk, kitalah yang mendekatinya.
Kalau si dia lupa, ingatkanlah dia.
Kalau si dia jauh, hampirilah dia,
Kalau si dia nampak tak sayang, kasihinya dua kali ganda.
In Shaa ALLAH sayang itu akan kembali. In Shaa ALLAH

No comments:

Post a Comment