Monday, June 21, 2010

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Allah Yang Sangat Dicintai, Yang Sangat Dirindui... tidak tertulis kata-kata yang bisa mengungkapkan perasaan ini kepadaMu Ya Allah, tidak terlukis keindahan yang bisa menggambarkan kebahagian mencintaiMu...



InsyaAllah dikesempatan ini saya ingin berkongsi tentang indahnya ukhwah... Sabda Nabi Muhammad SAW. yang bermaksud:

“Tidak sempurna iman seseorang itu selagi dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikianlah keindahan Islam. Jauh dari unsur mementingkan diri sehinggakan kasih sesama saudara diletakkan sebagai syarat kesempurnaan iman.

Untuk menyahut seruan ini, cuba kita praktikkan perkara di bawah. Semoga dengan cara ini ukhwah yang terjalin akan bertambah kukuh dan manis.

1. Nyatakan rasa kasihmu terhadap saudaramu.

Sabda Rasulullah: “Jika seseorang itu kasih akan saudaranya, beritahulah kepadanya bahawa dia kasih kepadanya.” (Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi)


2. Mintalah supaya saudaramu mendoakanmu sebelum berpisah.

Umar al-Khattab r.a berkata, “Saya minta izin kepada baginda Rasulullah s.a.w untuk mengerjakan umrah. Baginda Rasulullah s.a.w membenarkan dan berpesan; “Jangan lupa berdoa untuk kami bersama.” (Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi).

3. Segeralah bersalam apabila bertemu.

Sabda Rasulullah s.a.w, “Tiadalah dua orang muslim yang bertemu lalu bersalaman melainkan dosa mereka akan diampunkan sebelum berpisah.”

4. Bermanis muka apabila bertemu “Janganlah kamu memandang hina terhadap kebaikan walaupun kecil, sekalipun bermanis muka ketika bertemu dengan kawan-kawan”.

5. Memberi ucapan tahniah kepada saudaranya dan menyukakan hatinya.

“Siapa yang menemui saudaranya dengan apa-apa yang menyukakannya, nescaya Allah akan menyukannya pada hari kiamat.”

6. Laksanakan tanggungjawab persaudaraan dengan sempurna.

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripada kesusahan-kesusahan dunia, Allah akan melapangkan orang itu, satu kerumitan daripada kerumitan Akhirat. Dan siapa yang memudahkan orang yang susah, Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat. Siapa yang menutup keaiban orang Islam, Allah akan menutupkan keaibannya di dunia dan akhirat. Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya. (Riwayat Muslim)

Ayuh saudara-saudara yang dirahmati ALLAH SWT, saya berpesan kepada diri sendiri terlebih dahulu moga kita semua sentiasa memohon doa dan memanjatkan seinfiniti kesyukuran kerana dikurniakan sahabat yang sama-sama berkongsi suka dan duka bersama-sama.. Paling berharga carilah sahabat yang membawa kita menemui cinta dari Ilahi.. Wallahua'lam..

1 comment:

  1. Assalamualaikum...
    Salam perkenalan

    suaracakna.blogspot.com

    ReplyDelete