Tuesday, July 13, 2010

Jujur...

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah Ya ALLAH, masih diberi kekuatan untuk terus bertinta dan berkongsi ilmu yg saya dapat dengan sahabat2 dirahmati Allah s.w.t.. apa khabar sahabat2ku?? moga sentiasa diredhai dan diberkahi olehNYA selalu.. amin



sahabat, apa itu jujur?? jujur adalah kata2 yg benar dan sejajar dengan amalan kita..
senang cerita, apa yg kita cakap, itulah yg akan kita lakukan.. insyaALLAH.. untuk memperoleh iman yg sempurna, kita haruslah jujur dimana ALLAH berfirman:

Diantara org2 mukmin itu ada org2 yg menepati apa yg telah mereka janjikan pada Allah.. Dan diantara mereka ada yg gugur, dan diantara mereka pula ada yg menanti-nanti dan mereka tidak sedikitpunmengubah janjinya..(Al-Ahzab:23)

bagaimana ya, untuk menjadi seorang yg jujur??
Allah berfirman:

Wahai org2 yg beriman!! bertakwalah kepada Allah, dan bersamalah kamu dengan org2 yg benar..(At-Taubah:119)

benarlah kata2 Allah, dimana utk menjadi hambaNYA yg jujur, kita hendaklah mendampingi org2 yg jujur.. Syukur Ya Allah, kerana kau telah mempertemukan hamba dengan insan2 yg sentiasa mengingatiMU dan mengajak hamba untuk lebih dekat denganMU.. terima kasih Ya Allah..

Rasulullah s.a.w bersabda, jujur dan iman ibarat isi dengan kuku.. tidak sesekali bisa dipisahkan.. pada suatu hari, baginda didatangi oleh seseorang.. lalu, orang itu bertanya 3 soalan kpd rasulullah.. pertama, adakah orang beriman bisa jadi pengecut?? Rasulullah menjawab, ya.. kedua, adakah org beriman bisa jadi bakhil??
Rasulullah menjawab, ya.. akhir sekali, orang itu bertanya adakah orang beriman seorang pendusta?? Rasulullah menjawab, TIDAK..

Ya ALLAH, jauhkanlah lisan kami dari terus melakukan pembohongan sama ada dalam keadaan sedar atau tidak sedar.. sesunnguhnya engkaulah yg Maha berkuasa atas segalanya..

balasan org yg jujur adalah syurga dimana Rasulullah bersabda org yg jujur akan mendapat satu kebaikan dan balasan terhadap kebaikan adalah syurga..
Ibnu Abbas berkata, seseorg itu akan beruntung di dunia dan di akhirat apabila memiliki sifat malu, syukur, jujur dan beraklak baik..

lima tingkatan jujur:

1) jujur lidah
2) jujur niat dan kemahuan
3) jujur keazaman
4) jujur dalam menunaikan janji
5) jujur dalam amal (As-Saff:2-3)

orang yg jujur akan memperoleh:
1) ketenangan hati
2) pendapatan yg diperoleh adalah barokah, terutamanya dalam aktiviti jual beli
3) berjaya memperolehi kedudukan syuhada' (H.R. Muslim)
4) bersama org2 soleh di syurga
5) mencapai kedudukan golongan shiddiqin

diharuskan berbohong:
1) apabila menghadapi musuh
2) jadi orang tengah untuk damaikan 2 belah pihak
3) perbualan suami isteri untuk tingkatkan kebahagiaan

sekian sahaja untuk kali ini.. ikhlas dari hambaNYA yg masih dalam proses memperbaiki diri.. ayuh sama2 kejar tarbiyah.. wallahua'lam

No comments:

Post a Comment