Saturday, July 3, 2010

Kembalilah kepada Allah

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pengasih dan Maha Penyayang..
alhamdulillah, setinggi2 kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah s.w.t kerana masih lagi dikurniakan nikmat yg tak terhitung oleh jari-jemariku.. Ya Allah kurniakanlah kepadaku dari sisiMU lisan yg sentiasa basah untuk memuji kekuasaan zatMU.. amin





Topik yg ingin diutarakan pd kali ini adalah berkaitan "UJIAN ALLAH".. Sememangnya, kita tidak dapat lari daripada ujian Allah. Kerana dengan ujian itulah iman akan teruji. Kita sering diuji dengan result exam, kewangan, kesakitan dan macam2 lagi.. Andai diikutkan nafsu dan emosi, pasti kita mengambil jalan mudah untuk menyelesaikan masalah seperti mengurung diri, merayau-rayau dan sebagainya. Nauzubillah. Sebenarnya kita masih ada tempat mengadu iaitu dengan kemabali bersujud kepada Allah..

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata ‘kami beriman’ sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu ujian)"– (Surah al-Ankabuut:2)

Apa yang penting, kita kembalilah kepada Allah. Suka untuk saya menggunakan metodologi, Allah baru sahaja mencvubit kita sedikit sahaja jika dibandingkan dengan nikmat kurniaanNya yang melangit luas. Kita jangan cepat melatah dan merasa cemas dengan ujian yang menimpa. Disinilah kebergantungan kita kepada Allah sangat diperlukan.

Al-Mutanabbi berkata, "Kecemasan hanya akan mengakibatkan tubuh menjadi kurus dan rambut akan beruban dan menjadi amat tua." Jangan membiarkan ujian itu menjadikan kita cepat tua =).

Apapun belajarlah untuk redho kerana apabila kita redho, kita sememangnya kembali kepada Allah dan insyaAllah hati kita akan bahagia.

Wasiat Luqman Al-hakim

"Dan selalulah berharap kepada Allah tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai Allah. Takutlah kepada Allah dengan sebenar-benar takut (taqwa), tentu engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat Allah"

Binalah Istana untuk didiami

Syukur, terlalu banyak pelajaran Allah berikan kepada saya daripada ujian yang saya hadapi sepanjang nafas dikandung badan.

Pertama seperti wasiat Luqman al-Hakim kepada anaknya “Wahai anakku, janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan kerana pahitnya sesuatu barang itu.. kerana yg manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu memberi kesengsaraan”

Keduanya, janganlah kita membina istana pasir lagi kerana ia mudah roboh dihentam ombak.. Ayuh, sama2 kita membina istana untuk kita diami. Dan kita perlulah sentiasa berhati-hati dalam kehidupan kita.. moga kita tidak jatuh ke lembah kemaksiatan dan dampingilah orang2 yang sentiasa mengingati ALLAH.. moga2 kita bisa menjadi hambaNYA yg "RABBANI"..

Ketiga, biarlah apa yang diperlakukan orang terhadap kita, selagi keyakinan kita pada Allah selagi itulah hidup kita bahagia.

Akhirnya moga kita sentiasa belajar erti sabar dan redho. Amin.. amin.. amin

No comments:

Post a Comment